Naslovnica arrow Vatrogasna tehnika arrow Hrvatska vatrogasna flota 21 Rujan 2017
English Croatian Czech German Russian
Glavni Izbornik
Naslovnica
O nama
Impressum
Monografija DVD-a
Vatrogasni dom
Vozila i oprema
Povijest vatrogastva
- - - - - - -
Događanja
Preventiva
Vatrogasni svijet
Vatrene korner
- - - - - - -
Tražilica
Galerija slika
Knjiga dojmova
Web linkovi
Pitanja
Natjecanje 2006
Oglasnik test
Album
Login
Tko je online
Gostiju online: 1
Danas:1322
Jučer:2641
Tjedan:9548
Ukupno:3038059
Prijatelji
Vatrogasni portal 
Osnovna škola Jastrebarsko 
DVD Desno Trebarjevo 
DVD Bregana 
DVD Mladost KS 
Hrvatska vatrogasna flota Ispis E-mail
Goran Batušić - Brq   
Srijeda, 09 Kolovoz 2006
kanader

S obzirom da kanaderi nisu baš često korišteno sredstvo za gašenje požara u kontinetalaca, bliski susreti s njima ovoga ljeta za vrijeme dislokacije na priobalju nisu me baš ostavili ravnodušnima.

 

Odmah nakon što sam se vratio u Jasku potrudio sam se malo bolje upoznati hrvatsku vatrogasnu flotu.

Hrvatska protupožarna flota

U sezoni 2006 u sklopu protupožarne flote Ministarstva obrane RH nalaze se sljedeće letjelice.

  • 4 Canadaira tipa C1-415,  (jedan je bio pokvaren u srpnju)
  • 4 helikoptera Mi8-MTV1,
  • 1 izviđačko-navalni zrakoplov Air Tractor AT-802F,
  • 1 helikopter za izviđanje i rukovođenje iz zračnog prostora (BELL 206B)
  • 1 zrakoplov PC-9 PILATUS za izviđanje i nadzor požarišta.

    Naravno, nije oduvijek bilo tako stoga mislim da je dobro da malo zavirimo u povijest.
Flota od osnutka Države do danas

mi8_maloNakon osnivanja Hrvatske države, prvih godina na priobalju i nije previše gorjelo zato što su oni koji najčešće podmeću požare bili s druge strane bojišta, pa iako su helikopteri i Kanaderi bili tu, nije ih se moglo tako često vidjeti na djelu.

Prvu pravu protupožarnu godinu 1993 gasili smo sićevima, bajama ili protupožarnim vjedrima tj. s dva helikoptera; Mi-8T registracije RA-24181, (c/n 98943287) i Mi-8MTV-1 registracije RA-25451, (c/n 95591).

t-cl-215Naredne godine, 1994, iznajmljena su dva Kanadera od Vlade kanadske države Quebeck. To su bili modeli Cl-215 1A10 registracija C-FTUU/(code) 221 (c/n 1011) i C-FTUV/(code) 222 (c/n 1020). Stigli su u Hrvatsku 7.6.94, a bili su iznajmljeni do prvog listopada. Uz iznajmljene Kanadere korišteni su vojni i policijski helikopteri Mi-8MTV-1 prikladno ‘ožičeni' s protupožarnim vjedrima uronjivog tipa, koja su se već počela proizvoditi kod nas pod nazivom Pelikan 2000.

Prvi naši ‘pravi' Kanaderi su stigli početkom lipnja 1995. Nisu nažalost bili novi već polovni, ali su bili pravi. Dobili su registracije 9A-CAB (c/n 1004, ex C-FYWQ) i 9A-CAC (c/n 1012, ex C-FTXE, oba proizvodnje 1971). ‘Bravo' je dobio kôd ‘22', a Charlie ‘33'.

Iduće, 1996 godine, nabavljen je konačno, uz pomoć Svjetske banke, i prvi novi Kanader tipa CL-415 (službena oznaka je CL-215 6B11, a ustvari se radi o turboelisnoj verziji CL-215). Stigao u Hrvatsku svibnja mjeseca, pri čemu je dobio registraciju 9A-CAG (c/n 2027, ex C-FZQZ kao test registracija). Prema planu nabavke, bilo je govora da će svake sljedeće godine biti kupljen po jedan takav avion, ali ni 1997 ni 1998 nije stigao niti jedan novi, jer iskreno budi nije ni trebalo.

A onda je došla 1998, a indijanci koji su se do tad vratili sa trogodišnje ekskurzije po komšiluku, htjeli su valjda sa dimnim signalim poručiti susjednim plemenima da su stigli...

Katasrofalni požari tog ljeta su okupili, pored naših, i letjelice iz susjednih zemalja koje su bile voljne pomoći.

 Francuski CL-415 Njemački CH 53 Talijanski G - 222 Francuske pume Austrijski Bell


Tako su, da taksativno samo nabrojim, iz Francuske doletjela u dva navrata po dva Kanadera CL-415 (F-ZBFS/32 i F-ZBEV/39), Italija je posudila dva specijalizirana transportera G-222, koji su do naše obale i otoka letjeli direktno iz Italije, iz sastava SFOR-a Njemačka je dodijelila dva helikoptera CH-53, francuska dvije Pume i Gazelu (jedna Puma je imala kod CPN), a Austrija dva Bell-a UH-1 (jedan sa vojnim brojem 50-4).
Kruna svega je bio dolazak specijalnog Iljušina Il-76 nazvanog ‘M.Vodopjanov' koji nosi 40 tona vode! Za usporedbu Kanaderi CL-415 mogu nositi 6 tona vode, a Air Tractori samo 1 tonu.

Ruski Iljušin IL-76

 

Od tada je obnovljen nastavak nabave Kanadera te su do 2003 stigla još tri Canadaira CL-415 T registracija, koji su zajedno sa 844 (9A-CAG/44), ponijeli registracije 855 (9A-CAH/55), 866 (9A-CAI/66) i 877 (C-GJKZ).


Jedino smrdljivo u svemu tome je bilo što to ne znači da RH sada ima 6 Kanadera, već samo 4. Zato što su stariji modeli 822 (9A-CAB/22) i 833 (9A-CAC/33) nakon generalnog remonta na trošak RH vraćeni tvrtci Canadair za kompenzaciju cijene zadnjeg 877. I to takvu kompenzaciju da je 877 koštao duplo skuplje. Pisalo je to po novinama. Čak je i SIS provodio nekakvu istragu zbog toga, da bi na kraju opet bilo - izija vuk magare...

Sada da malo bolje upoznamo Canadair Cl-415

im_3_3_1_2_1

Specifications (nije mi se dalo prevodit, mislim da ćete skužit)

General

Crew

2

Jump seat

1

Bench seating

8

 

Engines

Jump seat

2 Pratt & Whitney Canada PW123AF Turboprop
2,380 shp (1,775 kW) on take off

Flat rating

91 şF (33 şC)

 

Avionics

Instrumentation and Navigation Equipment

Honeywell Primus 2 Radio Navigation
RNZ-850 with ADF, VOR/ILS/Marker Beacon and DME
Litef/Honeywell LCR93, Attitude and Heading
Reference System
Honeywell EDZ-605 EFIS with dual EADI and EHSI
Radio Altimeter (Honeywell AA-300)
Parker-Gull Three-tube Active Matrix LCD Integrated
Instrument Display System
Dual CIC/Aerosonics Air Data Computers
Dorne & Margolin ELT-8 Emergency Beacon

Communications

Honeywell Primus 2 Radio
Intercom (Honeywell AV-850)
Dual Radio Management Units (Honeywell RM-850)
Dual VHF (Honeywell RCZ-850)
Single VHF-FM (Wulfsberg RT5000)
Single HF (Collins HF-230)

 

Dimensions

Wings Span

93 ft 11 in.

28.6 m

Overall Length

65 ft 0.5 in.

19.82 m

Overall Height (on land)

29 ft 5.5 in.

8.98 m

Cabin Length

30 ft 9.5 in.

9.38 m

Max. Cabin Height

6 ft 3.0 in.

1.9 m

Max. Cabin Width

7 ft 10 in.

2.39 m

 

Weights

Operating Weight Empty

28 400 lb

12 882 kg

Max. Take-off Weight (land)

43 850 lb

19 890 kg

Max. Prescooping Weight

36 200 lb

16 420 kg

Max. Afterscooping Weight

47 000 lb

21 319 kg

Max. Disposable Payload

13 500 lb

6 123 kg

Max. Non-disposable Payload

8 328 lb

3 777 kg

Max. Fuel Load

10 250 lb

4 649 kg

Design Limit Load Factor

+3.25 g to -1.0 g

 

Performance

Max. Cruise Speed @ 10 000 ft

203 kt. TAS

375 km/h

Firefighting Circuit Speed (avg.)

150 kt.

278 km/h

Typical Drop Speed

105 kt.

195 km/h

Stalling Speed

68 kt.

126 km/h

 

Take-off Distance

 

 

   Land

2 670 ft

814 m

   Water

2 770 ft

844 m

Accelerate-Stop - Land

3 450 ft

1 052 m

Landing Distance

 

 

   Land

2 180 ft

664 m

   Water

2 210 ft

674 m

 

Scooping distance
(including safe clearance height)

4 400 ft

1 341 m

Rate of Climb @ 47 000 lb.

1 300 ft/min.

6.6 m/s

 

Ferry Range

1 310 n.mi.

2 427 km

Fuell Consumption (average)

185 I.Gal/hr
222 U.S.Gal/hr

840 l/hr

 

Scooping Speed:

 

130 km/hr (70 kts)

 

 

Scooping Time:

12 sec.

Water Volume Scooped:

6137 litre (1621 USG)

Water Mass Scooped:

6124 kg (13,500 lb)

Water Pickup Distance:

410 m (1350 ft)

Total Distance*:

1340 m (4400 ft)

*include descent from 15 m (50 ft) and climbout to 15 m (50 ft)

 

S obzirom da je blizina vode do požarišta jedan od najvažnijih faktora koji utječe na efektivnost odnosno na broj izbačaja u jedninici vremena hrvatsko priobalje je gotovo idealan teren za upotrebu ovakovih kanadera. Iako Cl-415 mogu uzimati vodu sa površina na kojima su valovi do 2 metra, visoki valovi utječu na servisni interval kanadera kao i na otežanost rukovanja pri takovim uvjetima. Dok je u Francuskoj to izraženiji problem, razvedenost hrvatse obale i manji valovi su zasigurno još jedna prednost.

Iako se 6000 litara vode ne mora činiti prevelika količina, učinkovitost je ipak golema. Npr. ukoliko se požarište nalazi oko 10 km od obale, kanader  Cl 415 u sat vremena može obaviti oko deset bacanja što je ukupna količina od oko 60 000 litara vode. (podaci preuzeti sa službenih stranbica Canadaira)

Za usporedbu, Iljušin IL - 76 kakav je bio u hrvatskoj 1998 može ponjeti 40 000 litara vode. No, on se vodom puni u zračnoj luci koja mora biti prilagođena za njegov prihvat, puni se cijevima i punjenje traje oko 15 minuta i za njegovo opsluživanje potrebna je dobro uvježbana posada.

Ukoliko se uzme u obzir udaljenost do zračne luke, manevarske sposobnosti lakše letjelice i efektivnost bačene vode iz nekoliko pokušaja - različitih mjesta lako možemo uočiti prednosti Canadaira Cl-415

Hrvatski CL-415 u akciji  Mali kanader i veliki požar

Ove fotografije snimljene su na požaru u Sadinama kod Kaštela u srpnju 2006. godine. Na desnoj slici ova mala točkica je kanader koji se bori sa požarom a fotografija je snimljena iz našeg Dajca prilikom dolaska na požarište. 

Inače, Canadair cl-415 vodu uzima pri brzini glisiranja od oko 130 km/h. Ukupan put prevaljen po vodenoj površini iznosti 1340 m a od toga vodu uzima na dužini od 410 m. U 12 sec. cl-415 uzme 6137 litara vode. S obzirom na dimenzije sustava za prihvat vode mislim da priče o pokupljenim roniocima doslovno padaju u vodu.

im_3_3_5

 

Do kraja 2005 godine proizvedeno je 60 Canadaira CL-415 od toga ih je 55 aktivno a 5 ih je uništeno u nesrećama.

  • - Francuska      12 CL-415
  • - Hrvatska           4 CL-415
  • - Grčka                8  CL-415GR
                                     2  CL-415MP
  • - Italija                 17 CL-415
  • - Quebec            8  CL-415
  • - Ontario             9  CL-415

                 

5 Kanadera CL-415 uništenih u nesrećama:

  • 17-11-1997     F-ZBFQ/43     Securité Civile France.
    Pao u more, Jedna osoba poginula
  • 16-08-2003     I-DPCN/ 9      SOREM Italy.
    Kanader se je zabio u drveće nakon što ga je uhvatila turbulencija prilikom prolaska kroz usku udolinu. Bez poginulih.
  • 08-03-2004     F-ZBEZ/41      Securité Civile France.
    Srušio se prilikom uzimanja vode za vrijeme vježbe. Dvoje poginulih
  • 18-03-2005     I-DPCK/22     SOREM Italy.
    Kanader je uzimao vodu dvaput prilikom gašenja gašenja šumskog požara. Nakon toga, sapleo se u žice dalekovoda, pao na nenastanjenu kuću i izgorio. Dvoje poginulih.
  • 01-08-2005     F-ZBEO/36     Securité Civile France.
    Srušio se na putu prema Korzici na koju je bio upućen zbog požara. Dvoje poginulih

Izvor podataka: http://aviation-safety.net

Razgovor sa pilotima kanadera možete pročitati ovdje!

 

AirTractor AT-802F

Air Tractor pozar_sadine_134

 

 

Taj avion je prikladan za gašenje manjih tzv "točkastih" požara. S njim se možete dosta nisko "zavući" do požara, lakši je i manji. Kada su spremnici za vodu prazni, u zraku se ponaša (okretan je) poput čigre, i vrlo je upravljiv. Time je on najprikladniji za izviđanje požara iz zraka, odnosno za onaj prvi udar po vatri. Temeljni mu je nedostatak taj što ne može uzimati vodu s mora, nego se mora vratiti na aerodrom te to produljiva njegov proces gašenja. Jedan njegov krug traje 8 i više minuta, dok Kanader taj isti proces obavi za dvije minute. Znalo se događati da zbog udaljenosti do aerodroma  krugovi na Air Tractoru traju i tridesetak minuta. Punjenje Air Tractora vodom traje 1 minutu, dok Kanaderi to obave za desetak sekundi.

 

Hopper capacity

820 U.S. gallons

Engine type

P&W PT6A-67AG

Engine H.P. and R.P.M

1350 @ 1700

Take-off weight

16000 lbs.

Landing weight

16000 lbs.

Empty weight w/ spray equip. installed

6810 lbs.

Useful Load

9190 lbs.

Fuel capacity

254 U.S. gallons (308 or 380 gal. opt.)

Wing span

58 ft.

Foam tank capacity

18.0 U.S. gallons

Prikaz tehnike gašenja natapanja površine supresantom ispred požara ovim tipom letjelicepdf idahofirebook800k 800.72 Kb

PC-9 Pilatus

 

pilatus

 

Specification

 Performance

 Take-off ground roll

 247m (810ft)

 Landing ground roll

 352m (1.155ft)

 Rate of climb

 3,880 ft/min

 Maximum operating speed 

 320 KCAS

 Maximum cruise speed 

 271 KTAS

 Maximum cruise speed at 10,000 ft

 298 KTAS

 Stall speed - flaps and gear down

 69 KCAS

 Maximum positive g-load

 +7.0 g

 Maximum negative g-load

 -3.5 g

 Sustained g-load

 +3.7 g

 Maximum range (clean)

 860 NM

 Underwing stores

 6

 Basic empty weight (typical)

 1,725 kg (3,803 lbs)

 Maximum take-off weight

 2,350 kg (5,181 lbs)

 Maximum external load

 1,040 kg (2,292 lbs)

 

http://www.pilatus-aircraft.com

 

Ovaj tekst je pisan u najboljoj namjeri i korišteni su materijali sa nekoliko internet web stranica:

http://www.airliners.net

http://www.canadair415.com/

http://012station.blog.hr/

http://www.hrvatski-vojnik.hr/

 

Ukoliko se potkrala pokoja pogreška molim da me upozorite na to preko e-maila ili na komentare. 

 


Posjeta: 12287

Komentirajte prvi

Pisanje komentara je dostupno samo registriranim korisnicima.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
« Prethodna   Sljedeća »


up      up
Na vrh

© 2017 Dobrovoljno vatrogasno društvo Jastrebarsko
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.